Friday, July 21, 2006

AAN HET FRONT

Ron, de klusjesman, is zijn afspraak niet nagekomen. Ron zou nog wat klusjes in mijn appartement afmaken (ventilator ophangen, losse electriciteitsdraadjes wegwerken), maar Ron is van mening dat er nog andere belangrijkere klusjes te doen zijn.

Ron heeft, zonder enige terughoudendheid, gehoor gegeven aan de oproep van het Israelische leger, om te komen dienen in de West Bank. Hij moet de soldaten die nu in de West Bank zijn vervangen, die soldaten kunnen dan gaan 'dienen' in Libanon.

Het leger heeft gezegd dat de komende dagen de rest van de reservisten massaal worden opgeroepen. Wie gaan er de komende dag op weg naar de West Bank en naar Libanon? Hoe ga ik hiermee om? Twee dagen geleden was Ron nog een gewone klusjesman, die door God gezegend is met een wel erg mooie kop:-)

De algemene houding in Tel Aviv is vooralsnog een van onverschilligheid enerzijds en 'we zullen ze krijgen' anderzijds. Ron is van mening dat er geen andere keus is dan oorlog voeren..."als we niets doen, dan maken ze ons af"....Ja Ron, het strand van Tel Aviv loopt leeg...

Voor de shabat lunch (morgen middag) ben ik uitgenodigd voor het feestje van Ildat, Ildat is net beeidigd tot ik weet niet precies wat in het leger. Onder gewone omstandigheden, weet ik al niet precies wat ik met het Israelisch leger aanmoet, maar nu een toast uitbrengen op Ildat lijkt me zeer zeer ongepast. Dankje Ildat, nu even niet!

In mijn brievenbus lag gisteren een oproep van het leger.......gelukkig niet bedoeld voor mij, wel voor mijn buurman. De komende dagen zal blijken wie er nog meer naar het front vertrekken. De kans is groot dat er bekenden bijzitten en ik weet niet precies hoe daar mee om te gaan.

Kennissen, taxi chauffeurs, dansdocente, winkeliers en tantes van vrienden, ze denken allemaal dat ze mij er een plezier mee doen, als ze mij wijzen op het Islamitisch gevaar...Zo kreeg ik tijdens een picknick te horen "the Libanese will be thankful, they will thank Israel"...

De radio (gewone fm muziekzender) draait de afelopen dagen alleen maar nummers die minstens een van de volgende woorden bevatten: fire, surrender, border, fighter, winner, lost etc. Ik moet zeggen de zender heeft in ieder geval genoeg creativiteit, de meest bizarre nummers worden uit het archief gehaald. Het nummer 'Borderline', (Madonna?) krijgt ineens een hele andere betekenis.

Een Israelisch televisiestation probeerde gisteren de vader van de dode jongetjes in Nazareth aan het woord te krijgen voor de camera. De verslaggever probeerde de Arabische vader over te alen om een woord te richten tot Nasrullah. Het televisiestation had gehoopt op een quote die ongeveer zo zou klinken: "Nasrullah hoe heb je dit kunnen doen, hoe kun je als Arabier mijn onschuldige Arabische kinderen opblazen..Hezbollah stop met beschietingen op Israel, stop met beschietingen op ons..." De quote die het station kreeg was: "Er is er slechts een schuldig, niemand anders dan Olmert is schuldig aan dit alles.".... Oeps....de verslaggever had even over het hoofd gezien,dat de Arabische inwoners van Israel al langer lijden dan vandaag.

Nasrullah heeft intussen zijn spijt betuigt aan de familie van de getroffen jongetjes in Nazareth. "Ik neem alle verantwoording voor het feit dat uw kinderen zijn getroffen, het had niet mogen gebeuren. Uw kinderen zijn shahied voor Palestina".....de laatste zin is natuurlijk een schrale troost...zouden we een generatie van shadies kunnen overslaan????

No comments: