Friday, November 17, 2006

Home..


Het is te lang stil geweest op mijn weblog, van verschillende kanten kreeg ik smsjes en mailtjes: wannner schrijf je weer?

Iam back, de dozen uitgepakt, de schilderijen opgehangen. Geniet op het moment van de heerlijke vrienden, die ik te lang heb moeten missen, ben druk bezig met schrijven, werken en vooral uitzoeken wat eerst te doen.

'De strijdsters van Allah', het nieuwe boek van de twee Volkskrant journalisten over de meiden rondom het Hofstadnetwerk is net uit. Gisteren heb ik de twee schrijfsters ontmoet, ben begonnen in het boek. Goed geschreven, leest heerlijk weg, genuanceerde en rake inside verhalen. Kortom een bijzonder boek. Huwelijken, die achter de ruggen van ouders om, worden gesloten in het geheih. Niqa's gesloten door tieners, tussen tieners. Een nieuwe, gelegaliseerde, geislamitiseerde manier om sex te hebben?

Het gesprek met de schrijfsters, de verhalen uit het boek en mijn eigen observaties doen me beseffen, hoe ontzettend belangrijk het is, het eigen geluid te laten horen. God behoort niemand en tegelijkertijd iedereen toe. Islam kan en mag niet gekaapt worden, door wie dan ook. Niemand heef t alleenrecht op interpetaties, ook ik niet.

Steeds vaker, hoor ik verhalen over ongepaste agressies, bij al dan niet terechte arrestaties. Terwijl Nederland zich druk maakt over de vrijheid van meningsuiting, durft de gemiddelde, gematigde moslim, steeds minder haar of zijn mond open te trekken. Ouders van tieners waarschuwen hun kroost, om vooral op te letten, wat zij en wel niet zeggen tegen vriendjes via internet en mobiele telefoons.

Gisteren sprak ik ook de Engels-Indiase schrijver van de bestseller 'Londonstani', een roman die gaat over desies in Londen. De gemiddelde Nederlander weet niet eens wat desies zijn. Een heerlijk inspirerend gesprek, met Naem Sadiq, sterkt mij in mijn mening, we have to figure out whats happening in de desiescene in Nederland? Waar zijn de desies?

De desies zonder moraal, maken zich in groepjes schuldig aan verkrachtingen en het stalken van vrouwen die niet in hen geintereseerd zijn. Wie durft het ter sprake te brengen? De meiden niet, dat spreekt voor zich. De jongens maken gebruik van de zwakte van de meiden;maagdelijkheid, de goede naam etc, kortom de zogenaamde izzet.

Volgende week is het de internationale dag tegen het geweld tegen vrouwen. Vorige maand kwam de UN al met een schokkend rapport, het geweld tegen vrouwen neemt wereldwijd toe. Hoe pak je dit geweld dit aan, wie pakt het aan, waar begin je? Mannen dekken elkaar, het oude jongensbolwerk werkt nog steeds, bestuurders houden elkaar de handen boven het hoofd. De vrouwen die slachtoffer zijn, worden naar huis gestuurd onder het mom van: tja, geweld is een prive zaak. Is huiselijk geweld een priveaangelegenheid?

Op deze weblog, schreef ik eerder over mijn gewelddadige ex echtgenoot, dhr Ayyub Mohamedajoeb, tot voor kort voorzitter van stichting Ihsan, de club die subsidiegeld ontvangt, om het thema huiselijk geweld in moslim kringen bespreekmaar te maken. Hij heeft eindelijk, na meer dan vijf jaar onrechtmatig voorzitter geweest te zijn, eiren voor zijn geld gekozen. Wat gaat Ihsan nu doen? Een warm afscheid van een 'wifebeater'? Het is om te lachen, hoe bestuurders zich zelf en de organisaties waar zij voor staan belachlijk maken. Hoe voelen de vrouwen zich, die hebben samen gewerkt met deze wifebeater die hun baas was? Hoe en wat voelen de vrouwen die hebben deelgenomen in projecten van Ihsan? Belabberd, belazerd, dat kan ik u zeggen.

Wifebeaters zijn de bouwers van onze moskeeen. Thuis meppen we onze vrouwen en buiten bouwen we aan de nieuwe poldermoskeeen? Lachertje.

De lijst met namen van wifebeaters, moet maar binnenkort openbaar gemaakt worden, gewoon om duidelijk te maken dat het hier niet gaat om 'persoonlijke omstandigheden' en toeval, de lijst met moslim wifebeaters is niet gering, de lijst wifebeaters bestuurders evenmin...

Islam is ook, spreek je uit tegen onrechtvaardigheid.

7 comments:

Fusionism said...

hé back in NL?!

Anonymous said...

hai yes back in town, niet voor heel lang:-) maar wel voor ff...leuke weblog heb je.

groet
naeeda

Fusionism said...

thanx. Zoals Anu Malik zou zeggen: 'geinspireerd op jouw blog' :-), we hebben helaas alleen ook een chronisch tekort aan leuke desis. Ongelofelijk wat je allemaal schrijft.. ik kan je natuurlijk niet vragen om bij ons ook 'ns een krabbel naar binnen te gooien.. maar mocht je daar zin in hebben dan dragen wij daar graag aan bij! Keep inspiring us!

groet

Danish

Anonymous said...

czvc

Anonymous said...

dat ayyub mohamedajoeb gewelddadig is was my bekend, hij is mij ook een keer aangevlogen, ondanks zijn zwarte band karate heb ik hem kunnen afweren. het is een heel vreemd mannetje. ze zeggen wel is hoe hoger de geest (want hij is zo n goede moslim he, jaja) hoe groter het beest. Fijn dat je deze man goodbye hebt gezegd. Hopelijk geen last meer van deze man.

lekkere bestuurder en dan onlangs ook nog geprobeerd in de gemeenteraad van den haag te komen. nee dit soort mensen moet achter de tralies. Aangifte doen kan nog!

Anonymous said...

ayyub mohamedajoeb of ook beter bekend als jarab mohamedajoeb. Hij werkt als Algemeen Secretaris bij InstallatieWerk Nederland.

ik kan hem ook van de meidenwerkgoep. daar wilde hij wat met me, durf en niet over te praten. hij bedreigde me met van alles. ik moest mijn mond houden. de brave echtgenoot; een lachertje

pas dus op voor deze nobele maar oh zo enge en hardhandige man.

Insha'Allah

naeeda said...

Huiselijk geweld veroorzaakt meer doden dan andere vormen van geweld...toch is t spreken over huiselijk geweld nog steeds taboe. Als je als slachtoffer benoemt wat er gebeurd is, komt de wereld met t verwijt dat je wraak wilt en slecht spreekt over de ex partner..

Ik, Naeeda spreek me uit tegen geweld omdat ik weet hoe ernstig de gevolgen zijn en omdat ik weet hoe moeilijk t is om slachtoffers een stem te geven.

Zie: het vermoeden IKON met naeeda

Voor wie meer wilt weten over hoe geweld werkt.

Ik snap dat daders het vervelend vinden als slachtoffers
hun mond opentrekken (na jaren zwijgen) maar stilte is ook een crime. Ik verbreek de stilte!